Fotoboek
Standaard Tourwagen Groep-N



Dhr. G.Oosterhout

1968
DAF44 als circuitwagen.


Hoewel de DAF's de naam van "Truttenschudder" meekregen door Jan Publiek kon niemand ontkennen dat ze vanwege de traploze variomatic voor hun tijd en motorvermogen supersnel accelereerde maar de uiteindelijke topsnelheid circa 120km/pu beperkt was, niemand had dan ook verwacht dar er op het circuit van Zandvoort in 1968 al een DAF44 als racewagen deelnam in de Standaard Toerwagen groep N tot 850cc.

De heer G. Oosterhout durfde het in zijn 44 op te nemen tegen de standaard uitvoering van de mini's (toen waarschijnlijk nog Austin-7 genoemd).

Helaas is van deze DAF rijder bitter weinig bekend, over deze klasse werd toen al in de Autorevue, AutoVisie en Autokampioen feitelijk al niets geschreven en alleen deze foto's die op facebook rond gingen zijn het bewijs.

Er is nog wat onzekerheid over een berichtje wat ons meld dat de heer Oosterhout ook al in 1967 op het circuit actief was in de DAF 44.

Henk Hazelaar verschaft ons de eerste startlijst uit 1968 waaropde heer Oosterhout en zijn DAF44 voluit staan vermeld ook vonden wij een foto uit het decembernummer 25/26-1968 van AuroRevue van een volledig startveld met de DAF44 op de achtergrond.

Fotograaf Rudolf Bouten stelt twee foto's ter beschikking uit 1968 gemaakt tijdens de "Trophy of the Dunes" , prachtig toch racen in de begin jaren !

Helaas verder nog geen info kunnen vinden, maar blijven zoeken.


"Trophy of the Dunes" 1968








DAF55 Marathon als circuitwagen.

Na de succes story   "London-Sydney Marathon 1968"   introduceerde DAF in 1969 heel voorzichtig de "Marathon opvoerset" en die opvoerset bleek een gouden zet te zijn, niet alleen de prestaties verbeterde maar zeker ook het uiterlijk van de fraaie 55-lijn maar de fabriek loos wel overwogen voor behoud van de betrouwbaarheid dus er werd niet te hoog ingezet op vermogen.

De niet sportieve rijders kochten de set veelal om de auto te verfraaien, de sportieve rijders kochten de set voor de betere prestaties maar het belangrijkste voor de fabriek was dat de marathonset vooral zeer goed aansloeg bij de jongere en juist die groep wilde DAF o zo graag bereiken om het imago van de auto's te verbeteren dus het seriematig maken van de marathon kon dan ook niet uitblijven en tot op de dag van vandaag is de 55Marathon nog erg populair.


Het   "STAR TEAM"   onder leiding van Dick Hellinga was in ons land al behoorlijk bekend als rallyteam en zij brengen nu de DAF 55marathon's naar het circuit van Zandvoort en schrijven twee auto's in voor de standaard toerwagenklasse tot 1150cc en staan zij aan de basis voor de latere Grp-2 55M waarmee Han Tjan zelfs Nederlands Kampioen in zijn klasse zal worden.,
Rien Frankenhout en Jaap Dik
namens het STAR team pionieren zij met de 55Marathon op het circuit
1968, een nieuwe DAF55 (1e type) die onderhuids is voorzien van de gloed nieuwe opvoerset die DAF op de markt bracht.

Het motorvermogen komt met deze set op 66 SAE-pk en dat in combinatie met de variomatic maakt dat de DAF razend snel weg sprint.

Toch redelijk snel bleek dat de topsnelheid van circa 145/147 km p/u toch wat aan de lage kant is in vergelijking met de concurrentie.

Voor het raceseizoen 1969 werden Rien Frankenhout en Jaap Dik gevraagd de auto's te rijden en boekte beide rijders ook regelmatig successen in hun klasse voor Standaard Toerwagens tot 1150cc.
no.61 Rien Frankenhout
probeert de kop te pakken,

no.62 Jaap Dik
hier nog op 5e positie.


Om echt de snelheid te kunnen maken moesten de smalle banden wel keihard worden opgepompt en moesten de rijders het ook echt hebben van het acceleratievermogen van de auto, vanuit stilstand accelereren naar 80 km. per uur daarin was de DAF dankzij de variomatic, dus zonder te schakelen, bijna niet te evenaren !. maar kwamen toch nog maximum snelheid te kort om de Renault's 8S en NSU's TT bij te kunnen blijven
no.61 Rien Frankenhout
op snelheid en op jacht naar de Renault 8S en volle concentratie bij top snelheid.



De auto's gingen na iedere wedstrijd terug naar DAF Eindhoven en kwamen de dag voor de volgende race weer terug naar het circuit waardoor beide rijders niet de mogelijkheid hadden flink te trainen met de auto's.

1969 / 1970 waren de jaren waarin de reglementen veelvuldig wijzigde waardoor de Standaard Toerwagen klasse feitelijk van het toneel verdween en hoewel de klasse niet echt hoog stond aangeschreven was dat toch spijtig, het was een mooie instapklasse die overgenomen werd door de Simca Rally 1, de eerste erkencup.
no.64 Govert de Jong    op snelheid wijd tot op de curvestones
Govert de Jong rijdt met een auto die feitelijk is opgebouwd als rallywagen en dus een aantal kilo zwaarder en dat is toch een nadeel op het circuit,
Govert moet echt vechten om een positie.

 
Slotraces Zandvoort 1969

"Standaard Toerwagens"    Eenvoudige auto's - Betaalbare auto's - De auto voor iedereen !



Twee teamgenoten, gelijke strijd !




1969 Vliegveldcircuit "Welschap"
Aan het einde van seizoen 1969 stappen beide heren uit de DAF's en zetten hun race carrière voort in totaal andere auto's en stappen ook over op meer lange afstandraces.


De toon is gezet, er zijn inmiddels al drie tunings bedrijven aktief met DAF:
De Nier Racing Valkenswaard.
De Sitter in België
Olschewesky in Duitsland


Deze drie bedrijven kunnen de 1100cc Renault motor speciaal voor DAF rijders nog eens extra onderhanden nemen, zij brengen uitgebreide opvoersets op de markt waardoor de DAF opgewaardeerd word naar Groep-2 race of rallywagen, maar ook privé rijders zitten niet stil en ontwikkelen zelf op basis van de 55M een racewagen ( groep-2 ) die als geduchte tegenstander werd gezien.


Op onze volgende pagina de Grp-2 race DAF.



Info en foto's:
Dhr. Ad van Geel ( DAF Museum ) - - Auto Motor Klassiek no.7 - 2015
Ton Koster - - FB-pagina Zandvoort Cicuit Memories